شنبه 1 ارديبهشت 1403-9:39 شمسی /4/20/2024 9:39:44 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:12585
  • زمان انتشار:سه شنبه 6 خرداد 1399-8:32
طی این هفته آغاز می شود

در طرح فروش فوق العاده نیازی به تعجیل برای ثبت نام نیست، زیرا سایت های فروش خودروسازان به مدت یک هفته باز و همه افراد واجد شرایط امکان ثبت نام را با پرداخت 50 درصد نرخ مصوب خودروها خواهند داشت. 
فروش شانسی خودرو

بنابراین یکی از برتری های این روش نسبت به فروش فوری این است که شانس همه برای ثبت نام در آن یکسان بوده و ظرفیت ثبت نام نیز (با توجه به مهلت یک هفته ای) نامحدود است. با فرض اینکه سایت فروش خودروسازان در طول ثبت نام یک هفته ای اختلالی.

با ابلاغ دستورالعمل جدید قیمت به خودروسازان داخلی، آنها حالا خود را آماده اجرای اولین مرحله از طرح جدید فروش به نام "فروش فوق العاده" می کنند. این طرح که به نوعی جایگزین فروش فوری شده و نسبت به آن، تفاوت هایی اساسی دارد، قرار است بعد از تعطیلات عید فطر اجرایی شود.

هم ایران خودرو و هم سایپا، هر دو اعلام کرده اند که به مناسبت عید فطر، اولین طرح فروش فوق العاده خود را به اجرا در خواهند آورد. در این بین، ایران خودرو و سایپا از یکشنبه چهارم خرداد، پیش ثبت نام را آغاز و از چهارشنبه هفتم خرداد نیز مرحله نهایی فروش کلید خواهد خورد.

اما طرح فروش فوق العاده از کجا آمد و چیست؟ پس از آنکه وزارت صنعت،معدن و تجارت از قیمتگذاری خودرو کنار رفت و شورای رقابت جایگزین آن شد، این وزارتخانه تصمیم گرفت طرح فروش خودروها را نیز دگرگون کند. بر این اساس، طرح های فروش به سه دسته "فوق العاده"، "پیش فروش" و "مشارکت در تولید" تقسیم و قرار شد به تناوب اجرایی شوند. در این بین، پیش فروش و مشارکت در تولید، پیش تر نیز به اجرا در می آمدند و این بار تغییراتی در آنها به ویژه در مورد سود مشارکت، ایجاد شد، اما فروش فوق العاده روشی کاملا جدید و بدون هیچ سود مشارکتی است. هدف وزارت صمت از طرح های جدید فروش، حذف دلالی و واسطه گری و فراهم شدن بستر لازم برای رسیدن خودروهای ثبت نامی به دست مصرف گنندگان واقعی است که البته کارشناسان معتقدند با وجود قیمتگذاری دستوری، رسیدن کامل به این هدف چندان میسر نخواهد بود. هرچه هست، طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت صمت، خودروسازان طی هفته جاری اولین مرحله فروش فوق العاده محصولات خود را اجرا خواهند کرد. مدت زمان ثبت نام (تا قبل از قرعه کشی) ۱۰ روز تعیین شده که سه روز اول فقط احراز هویت انجام و هفت روز بعدی به واریز وجه به میزان ۵۰ درصد قیمت مصوب خودرو اختصاص دارد. برای راستی آزمایی افراد متقاضی در طرح فروش فوق العاده اما سامانه به نام امتا (مخفف احراز هویت مرجع تجارت ایران) طراحی شده که به طور اتوماتیک صلاحیت متقاضی و واجد شرایط بودن افراد برای درخواست خودروی جدید را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در طرح فروش فوق العاده اما دیگر نیازی به تعجیل برای ثبت نام نیست، زیرا سایت های فروش خودروسازان به مدت یک هفته باز و همه افراد واجد شرایط امکان ثبت نام را با پرداخت 50 درصد نرخ مصوب خودروها خواهند داشت. بنابراین یکی از برتری های این روش نسبت به فروش فوری این است که شانس همه برای ثبت نام در آن یکسان بوده و ظرفیت ثبت نام نیز (با توجه به مهلت یک هفته ای) نامحدود است. با فرض اینکه سایت فروش خودروسازان در طول ثبت نام یک هفته ای اختلالی را به خود نبینند، می توان امیدوار بود همه آنهایی که شرایط لازم را داشته و به دنبال خرید خودرو هستند، موفق به ثبت نام شوند. پس از پایان ثبت نام اما اطلاعات متقاضیان پالایش و آنها که از شرایط لازم و کافی برخوردارند، وارد مرحله نهایی خواهند شد. مرحله آخر اما "قرعه کشی" است، به نحوی که ثبت نام کنندگان نهایی با سیستم قرعه کشی یا همان بخت آزمایی انتخاب خواهند شد. با اعلام منتخبان قرعه کشی، آنها 48 ساعت وقت دارند تا 50 درصد باقیمانده قیمت خودرو را واریز کنند و آنها هم که نام شان از گوی بیرون نیامده، ظرف هفت روز کاری پول شان عودت داده خواهد شد. در نهایت اما پس از پایان مراحل ثبت نام و راستی آزمایی و تکمیل وجه، خودروها ظرف سه ماه تحویل خواهند شد که البته سند آنها تا یک سال در رهن خودروسازان باقی می ماند.

باید منتظر ماند و دید با توجه به شرایط کلی فروش فوق العاده،شهروندان تا چه حد از آن استقبال می کنند و آیا بخت آزمایی می تواند از التهاب بازار خودرو بکاهد و شرایط را تا حدی به نفع مصرف کننده واقعی تغییر دهد؟ 


برچسب ها:

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین