شنبه 1 ارديبهشت 1403-5:10 شمسی /4/20/2024 5:10:20 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:11547
  • زمان انتشار:دوشنبه 22 ارديبهشت 1399-21:7

رییس شورای رقابت گفت: با برنامه‌ریزی تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه از دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین تولیدات سایر خودرو سازان، حباب قیمتی و قیمت‌های کاذب بازار شکسته خواهد شد و دلال بازی‌ها از بین خواهد رفت؛ براین اساس به مردم توصیه می‌شود از سرمایه گذاری در بازار خودرو بپرهیزند که بسیار شکننده خواهد بود. 
وعده شکسته شدن حباب قیمت خودرو

به گزارش خودرونامه، رضا شیوا در خاتمه جلسه ستاد تنظیم بازار در پاسخ به ایرنا افزود: شورای رقابت وظیفه دارد برای هر کالایی که حالت انحصاری پیدا کرده، قیمت تعیین کند، به طور نمونه در بخش فولاد ورق های فولادی کمتر از پنج میلیمتر تولید می‌شود که بازاری انحصاری دارد و شورای رقابت برای آنها نیز دستورالعمل قیمتی دارد. وی تاکید کرد: این شورا بین خودرو، فولاد، محصولات پتروشیمی و غیره و هر کالایی که انحصاری باشد بی‌تفاوت بوده و پس از بررسی دخالت قیمتی خواهد داشت. شیوا گفت: افرادی که در شورای رقابت عضو هستند از قوای سه گانه بوده و همچنین نمایندگان بخش خصوصی، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی که همگی افراد متخصص و بی طرفی هستند در آن حضور دارند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌های جدید به تداوم زیان خودروسازان نخواهد انجامید، افزود: این  الفبای اقتصاد است که هیچگاه نمی‌توان زیان را با افزایش قیمت جبران کرد، بلکه زیان باید با کاستن از هزینه‌های اضافی نامرتبط با تولید کالا جبران شود.

رییس شورای رقابت گفت: اگر خودروسازان بخواهند هزینه‌های اضافی و زیان‌های خود را روی قیمت خودروها اضافه کنند، قیمت‌ها افزایش شدیدی تجربه خواهد کرد. وی همچنین در پاسخ به اینکه به حال اجرای استاندارد های جدید مثل استاندارد یورو پنج منجر به افزایش هزینه‌ها خواهد شد، خاطرنشان کرد: همه این افزایش هزینه ها در سبد تورم بخشی بانک مرکزی دیده می‌شود و به طور حتم تلاش این شورا بر آن بوده که خودروسازان سود منطقی داشته و خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف کنندگان برسد. شیوا ادامه داد: قیمت‌های جدید خودروها بر مبنای قیمت پایه آنها به علاوه تورم بخشی و شاخص کیفیت خواهد بود که بهره وری از آن کسر می‌شود. وی گفت: بانک مرکزی سبدی از فرآورده هایی که در هر خودرو مصرف می‌شود را تعیین کرده و هر از چند گاه این سبد را تجدید ارزیابی کرده و تورم بخشی آن را به دست می‌آورد، سبدی که موصوعات ارز، مواد اولیه، دستمزدها و غیره در آن دیده شده است.

شیوا خاطر نشان کرد: تعیین قیمت پایه از سال ۹۰ و زمانی که تعادل در عرضه و تقاضای خودرو را شاهد بودیم، آغاز شده و پس از آن تورم هر سال را به قیمت پایه اضافه کردیم تا خرداد سال ۹۷ که آخرین قیمت ارائه شده است.

منبع:ایرنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین