پنجشنبه 9 فروردين 1403-17:22 شمسی /3/28/2024 5:22:30 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:11504
  • زمان انتشار:جمعه 19 ارديبهشت 1399-12:5
روزگار خودروسازان بنام جهان در سایه کووید ۱۹ دگرگون شد؛

کووید19، خط تولید سرآمدان صنعت خودروسازی دنیا را در یک ماه و نیم گذشته به تعطیلی کشانده است. شماری به ساخت تجهیزات سلامت فردی روی آورده و شماری دیگر چشم به آینده‌ای مبهم دوخته اند.
غول‌ها در تنگنای کرونا/ تعطیلی خودروسازان در آمریکا، اروپا و ژاپن

به گزارش خودرونامه، به نقل از سی‌نِت، شیوع جهانی ویروس کرونا غول‌های خودروساز را نیز بی‌نصیب نگذاشته و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده را در آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن به تعطیلی واداشته است. این توقف به کار از اواسط ماه مارس (اوایل فروردین) آغاز شده و به نظر نمی‌رسد، زودتر از پایان ماه جاری میلادی (در اواسط خرداد) نیز به پایان برسد. تولید در همه این شرکت‌ها به حالت تعلیق درآمده و شماری نیز به ساخت تجهیزات مراقب فردی و تجهیزات تنفسی روی آورده‌اند.

فورد یکی از همین شرکت‌هاست که همه واحدهای تولید خود را در اروپا و آمریکای شمالی از 19 مارس (29 اسفند) تعطیل کرد. این تعطیلی قرار بود تا آخر ماه مارس ادامه داشته باشد اما تمدید شد و فورد در عوض از اواخر ماه مارس به ساخت تجهیزات فردی در برخی از واحدها، پرداخت. 

جنرال‌موتورز 18 ماه مارس (28 اسفند ماه) تعطیل شد و تاریخی را برای آغاز به کار واحدهای تولیدی اعلام نکرد، اما دو واحد خود را در آمریکا را به ساخت دستگاه‌های تهویه و ماسک اختصاص داد. فیات نیز همزمان با جنرال موتورز تعطیل شد و تاکنون، تولید آن از سر گرفته نشده است.

شرکت خودروساز ژاپنی مزدا ابتدا در 24 مارس (5 فروردین) تصمیم به توقف کار به مدت 13 روز گرفت. در 22 آوریل (3 اردیبهشت ماه) با وجودی که کارخانه‌های آن به صورت شیفتی کار می‌کردند تصمیم به تعطیلی دوباره از 27 آوریل (8 اردیبهشت) تا 11 ماه مه (22 اردیبهشت) گرفت. با این حال یکی از کارخانه‌های آن در مکزیک از 30 آوریل (11 اردیبهشت) تولید را آغاز کرده است.

استون‌مارتین انگلیسی که خودروهای لوکس می‌سازد، روز 24 ماه مارس (5 فروردین) اعلام کرد که تا 20 آوریل (1 اردیبهشت) همه خطوط تولید آن در حالت تعلیق قرار می‌گیرند. این تاریخ تمدید شد و چندی پیش این خودروساز شروع به ساخت تجهیزات حفاظت شخصی برای سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس کرد.

ولوو در آمریکا نیز از 26 ماه مارس (7 فوروردین) به تعطیلی کشیده شد و همچنان نیز نتوانسته فعالیت خود را از سر بگیرد. با این وجود 4 واحد تولیدی این شرکت در چین فعال و مشغول به تولید به طور عادی هستند.

ریویان آمریکایی روز 20 ماه مارس (1 فروردین) همه تجهیزات خود را تعطیل کرد و هیچ خبری در این باره که چه زمانی تولید را آغاز می‌کند، اعلام نکرد. تسلا 3 روز پس از ریویان تعطیل شد و هنوز معلوم نیست، چه زمانی کار را شروع می‌کند. این شرکت پیشتر اعلام کرده بود تصمیم به ساخت دستگاه‌های تهویه دارد اما هیچ اقدامی در این باره اجرا نکرد با این وجود چند دستگاه تنفس به بیمارستان‌ها داد.

بِنتلی، خودروساز انگلیسی از 20 ماه مارس (1 فروردین) تاکنون تعطیل است و خبر داده که قرار است از 18 ماه مه (29 اردیبهشت) تولید را از سر بگیرد.

جگوار‌لندرور نیز از 20 مارس در انگلیس تعطیل شد و واحدهای تولیدی آن در هند و برزیل نیز تولید را متوقف کردند.  

در ادامه فولکس‌واگن، تویوتا، سوبارو، هوندا، نیسان، گروه پی‌اس‌اِی و لامبورگینی را هم می‌توان در فهرست غول‌های خودروسازی قرار دارد که کووید19 آنها را زمین‌گیر کرده است.

منبع: برنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین