پنجشنبه 9 فروردين 1403-20:10 شمسی /3/28/2024 8:10:46 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1079
  • زمان انتشار:سه شنبه 14 دی 1395-19:5
به بهانه ادعای صادرات یک میلیون دستگاه خودرو از سوی رئیس ایدرو

آیا قرار است تولیدات خود را به بازارهای عراق و افغانستان و سوریه بفرستیم یا به بازارهای جهانی وصل شده و خودرو ایرانی را در آنجا عرضه کنیم؟
چرا به صنعت خودرو آدرس غلط می‎دهیم؟

خودرونامه، علیرضا بهداد: رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت و گویی اعلام کرده که تا پایان سال 1404 تولید خودرو در ایران به سه میلیون دستگاه رسیده و یک میلیون آن نیز به بازار 400 میلیون نفری منطقه صادرات خواهد شد.

صرفنظر از اینکه او متن سند چشم انداز را از رو خوانده و در قالب یک خبر نیز روابط عمومی ایدرو آن را منتشر کرده، پرداختن به چند نکته در خصوص اظهارات منصور معظمی ضروری به نظر می رسد.

نخست آنکه او نیز به مانند هر مسول و یا فعال اقتصادی دیگری اعلام کرده سرمایه گذارانی که وارد بازار ایران می شوند تنها به بازار 70 میلیون نفری ایران چشم نیاندوخته اند و به دنبال گرفتن بازار 400 میلیون نفری منطقه هستند. اول آنکه بر اساس آخرین آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده جمعیت ایران به مرز 80 میلیون نفر رسیده و آنچه که از شواهد پیداست هیات های سرمایه گذاری خارجی معمولا یا برای فروش مستقیم محصولات خود به ایران می آیند یا با در نظر گرفتن تعرفه های بالا در صنایع گوناگون حاضر به سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت می شوند.

به عنوان مثال اگر امروز پژو و رنو حاضر به سرمایه گذاری نصفه و نیمه در صنعت خودرو ایران شده اند به سبب وضع تعرفه ای در حدود 50 درصد است به طوری که برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند اگر دولت برنامه ای برای کاهش پلکانی تعرفه خودرو در ایران داشته باشد، طبیعتا آنان نه حاضر به سرمایه گذاری می شوند و نه اینکه بازار ایران برای این دو شرکت جذابیت دارد که بخواهند خطوط تولید خود را در اینجا راه اندازی کرده و به تولید محصول بپردازند.

بنابراین ذکر این موضوع که بازار خودرو ایران برای سرمایه گذاران خارجی جذاب به نظر می رسد حاوی نکاتی است که مهم ترین نکته آن تعرفه بالای واردات خودرو در ایران است و این بازار را برای برخی خودروسازان جذاب کرده است.

نکته دیگر اینکه گفته شده سرمایه گذاران خارجی در صنعت خودرو ایران چشم به بازار 400 میلیونی منطقه دوخته اند. بهتر است پرسیده شود منظور از این بازار 400 میلیونی چیست؟ آیا بر اساس اقتصاد مقاومتی که درون زایی و برون نگری تولید را در نظر گرفته قرار است ما تولیدات خود را روانه بازارهای عراق و افغانستان و سوریه کنیم یا قصد داریم به شبکه جهانی صادرات وصل شده و کالای ایرانی را در بازارهای جهانی به تولید رسانده و عرضه کنیم؟

طبیعتا از بازار 400 میلیونی منطقه خاورمیانه دسترسی به بازار کشورهایی نظیر عربستان، مصر، لبنان، سرزمین های اشغالی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی پاکستان بسیار سخت به نظر می رسد و آنچه باقی می ماند بازار افغانستان، سوریه و عراق است که از ثبات سیاسی و امنیتی برخوردار نیستند و معلوم نیست وضعیت جنگ های داخلی آنان به کجا کشیده شود.

رئیس ایدرو با استناد به آمارهای کمی فقط عنوان کرده که صنعت خودرو ایران قابلیت تولید 3 میلیون دستگاه خودرو را تا سال 1404 دارد که رسیدن به این تعداد تولید دور از دسترس نیست. اما قرار است چه خودروهایی به تولید برسد؟ آیا کماکان تولید پژو 405، پراید، سمند، وانت نیسان، کامیون های بنز و خودروهای قرن بیستمی قرار است بخش اعظم این 3 میلیون دستگاه خودرو را تشکیل دهد یا اینکه سبدی از محصولات متنوع شامل تولیدات به روز داخلی، تولیدات مشارکتی و خودروهای وارداتی تحت حمایت خدمات پس از فروش خودروسازان بزرگ کشور قرار است به تولید رسیده و روانه بازار شود.

در این میان به نظر می رسد که سیاستگذاران کشور بهتر است از گفته های تکراری خود دست برداشته و قدری عملگرایانه با افکار عمومی سخن بگویند نه اینکه صرفا با اعلام اعداد و ارقامی که معلوم نیست چگونه محاسبه و وارد سند چشم انداز شده وعده های کمی تولید خودرو را بدهند اما از کیفیت و قیمت تمام شده آن سخنی به میان نیاورند.

بازار خودرو ایران نیازمند محصولاتی به روز با قیمت همین خودروهایی است که تولید می شوند اما ظاهرا خودروسازان کشور قصد ندارند تغییر در تولیدات خودروهای زیر 40 میلیون تومانی خود به وجود آورند و محصولات جدیدی را به بازار ارائه دهند. حال با چنین روندی آیا می توان انتظار داشت که در افق 1404 صنعت خودرو ایران به سمتی هدایت شود که محصولات به روز، با کیفیت و در کلاس جهانی را تولید کرده و روانه بازار داخلی و بازارهای صادراتی کند؟


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:خودرونامه

نظرات کاربران

آخرین عناوین