جمعه 31 فروردين 1403-14:5 شمسی /4/19/2024 2:05:34 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1070
  • زمان انتشار:دوشنبه 6 دی 1395-1:13
معنی تعرفه 50 درصدی واردات خودرو در بودجه 96

معنی افزایش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو در بودجه 96 چیست؟ آیا فشار شرکای تجاری خودروسازان در این تعرفه گذاری دخیل بوده است؟
آیا پژو سیتروئن با تعرفه 10 درصدی حاضر به سرمایه گذاری در صنعت خودرو ایران می شد؟

به گزارش خودرونامه، دولت در لایحه بودجه سال 96 کل کشور برای واردات خودرو تعرفه 50 درصدی پیشنهاد داده است تا درآمد خود از محل واردات خودرو را به دو میلیارد دلار تا پایان سال آینده برساند. معنی افزایش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو چیست؟ آیا فشار شرکای تجاری خودروسازان در این تعرفه گذاری دخیل بوده است؟

به باور برخی از کارشناسان اقتصادی کشور، این اقدام بودجه ریزان نه تنها سنحیتی با اهداف سی رقابتی سازی در صنعت خودرو ندارد بلکه گویی فشاری از سوی برخی از شرکای تجاری به طور غیر مستقیم بر بودجه ریزان کشور وارد شده تا آنان با افزایش 5 درصدی تعرفه، هر گونه گمانه زنی در خصوص کاهش پلکانی تعرفه را فراموش کنند.

از نظر این دسته اقتصاددانان، شرکای اصلی صنعت خودرو کشور با ابزار تعرفه 50 درصدی حاضر به سرمایه گذاری در صنعت خودرو ایران شده اند و اگر دولت برای کاهش تعرفه صنعت خودرو برنامه ای مدون داشت آنان شاید هرگز به سرمایه گذاری در این صنعت نمی شدند.

این دسته از کارشناسان معتقدند که اگر گروه پژو سیتروئن حاضر به سرمایه گذاری مستقیم در صنعت خودرو ایران شده اند به این خاطر است که با توجه به تعرفه 50 درصدی بازاری نسبتا انحصاری در اختیار آنان قرار داده شده تا بتوانند با خیالی آسوده اقدام به فروش محصولات خود در ایران کرده و رقابایی دیگر در کنار آنان قرار نگیرد.

از نظر آنان اگر تعرفه واردات خودرو در ایران 10 درصد می شد، این خودروساز فرانسوی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نبود چرا که در میز مذاکرات از ثابت ماندن تعرفه ها در محدوده 50 درصدی به عنوان یکی از آورده های ایران استفاده شده است از این رو رانت 50 درصدی تعرفه سبب شده تا بازار ایران برای سرمایه گذاری برای این خودروساز فرانسوی جذاب باشد.

البته خودروسازان معتقدند که اصلا نیازی به تعرفه ندارند و در صورتی که دولت دست از سرمان بردارد و اجازه دهد به مانند یک بنگاه اقتصادی به فعالیت بپردازیم، می تواند تعرفه ها را صفر کند! این حرف آنها کاملا منطقی است اما سوال اینجاست که چرا به جای رفتن به سمت بهره وری بالا همواره به دنبال لابی کردن با مقامات هستند که تعرفه خودرو دست نخورد؟ چرا خودشان پیش قدم نمی شوند و بگویند دولت در عرض 5 سال این اقدامات را انجام دهد تا ما هم بتوانیم در شرایط رقابتی به تولید محصول بپردازیم؟


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:خودرونامه

نظرات کاربران

آخرین عناوین