چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403-1:31 شمسی /4/24/2024 1:31:53 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:10318
  • زمان انتشار:چهارشنبه 20 فروردين 1399-9:19
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه:

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه گفت: صنعت خودرو تعطیل پذیر نیست و در شرایط کنونی نمی‌توان به صورت دستوری تولید خودرو را متوقف کرد.
صنعت خودرو تعطیل پذیر نیست

لطفعلی بخشی گفت: اینکه برخی می‌گویند در خانه بنشینید تا کرونا ریشه‌کن شود مصداق اجرایی ندارد چرا که با خانه‌نشین کردن مردم نمی‌توان نیازهای آنان را برطرف کرد.

او افزود: بسیاری از شغل‌ها اصولا تعطیل‌بردار نیستند مثلا نمی‌توان به نیروهای نظامی گفت در خانه بنشینید یا به نیروهای خدماتی در شهرداری‌ها نمی‌توان گفت در خانه بمانید چرا که خانه ماندن آنها مساویست با در خطر افتادن امنیت و بهداشت شهرهاست.

بخشی تصریح کرد: بخش تولید کشور را هم‌ نمی‌‌توان به تعطیلی کشاند چرا که با تعطیل کردن تولید، یک چرخه بزرگ به هم می‌ریزد و مشکلات اجتماعی بزرگی به دنبال خواهد داشت از این رو بهترین شکل ممکن حفظ تولید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

این اقتصاددان با اشاره به اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد کشور افزود: اگر بنا باشد صنعت خودرو تعطیل شود چرخه‌ای از صنایع بالادستی و پایین دستی متضرر شده و صدها هزار نفر در صنعت قطعه سازی با مشکل مواجه خواهند شد.

او گفت: چندی پیش به‌همراه برخی اقتصاددانان از یک کارخانه‌ بزرگ قطعه‌سازی بازدید کردیم و با حضور در خطوط تولید آن متوجه شدیم که این صنعت تا چه اندازه اشتغالزاست و توانسته در داخلی سازی قطعات موفق عمل کرده و خودروسازان را تغذیه کند.

بخشی تصریح کرد: فرض کنید صنعت خودرو کشور تعطیل شود، آن وقت این دست از کارخانه‌ها چگونه می‌توانند سرپا بمانند و اشتغال موجود را حفظ کنند؟

بخشی گفت: اقتصاد ایران وضعیت مطلوبی ندارد و شاهد آن هستیم که از یک سو هم میزان فروش نفت ایران در بازارهای جهانی کاهش یافته و هم با کاهش قیمت نفت همین مقدار ناچیزی که نفت میفروختیم نیز با مشکل روبرو شده است.

او افزود: دولت در حال حاضر با کسری بزرگی از بودجه روبروست که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی نمی‌توان امیدوار بود خدمات مطلوبی را ارائه دهد.

بخشی گفت: در چنین شرایطی توصیه می‌شود که بخش‌های مهم تولیدی کشور از جمله صنعت خودرو به کار خود ادامه دهند تا در این شرایط فشاری از نظر درآمدی به دولت وارد نکنند و بتوانند از نظر مالی گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین