شنبه 1 ارديبهشت 1403-6:35 شمسی /4/20/2024 6:35:17 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:10310
  • زمان انتشار:سه شنبه 19 فروردين 1399-7:56
تجدید ارزیابی رسما اعلام شد

خودروسازان بزرگ کشور بالاخره موفق شدند با تجدید ارزیابی اموال و دارایی شان از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج و از ورطه ورشکستگی خلاص شوند. بنابر گزارش هایی که در صورت های مالی ایران خودرو و سایپا آمده، هر دو شرکت سرمایه ثبتی خود در بورس را رشد داده اند.
رهایی خودروسازان از کمند ورشکستگی

خودرونامه: آبی و نارنجی های جاده مخصوص در گزارش های ارائه شده به بورس، جزئیات تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه خود را اعلام کردند تا مشخص شود از شمول ماده 141 قانون تجارت و ورشکستگی نجات یافته اند. طبق این قانون، اگر زیان انباشته شرکت های بورسی از نصف سرمایه ثبتی شان بیشتر شود، مشمول ورشکستگی خواهد شد.

در این بین، ایران خودرویی ها اعلام کرده اند که سرمایه ثبتی شان در بورس را بیش از 28 هزار و 635 میلیارد و 606 میلیون تومان رشد داده اند. با توجه به سرمایه قبلی (هزار و 530 میلیارد تومان) حالا سرمایه بزرگترین خودروساز ایران در بورس به بیش از 30 هزار میلیارد تومان رسیده است.

با توجه به این رقم، ایران خودرویی ها دیگر مشمول ماده 141 قانون تجارت نیستند و چون زیان انباشته آنها از نصف سرمایه ثبتی کمتر است، از ورشکستگی رها می یابند.

این افزایش سرمایه اما از محل تجدید ارزیابی اموال و دارایی ایران خودرو انجام شده و این شرکت بخشی از جزئیات آن را به بورس ارائه کرده است.

به عنوان مثال، اعلام شده که بخشي از مبلغ افزايش سرمايه، از محل مازاد تجديد ارزيابي دارائي‌هاي استهلاک‌پذير (طبقات ساختمان و ماشين‌آلات) بوده است.

دیگر خودروساز بزرگ ایران نیز توانسته با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اموال و دارایی خود، از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج و برچسب ورشکسته را از خود دور کند.

طبق گزارش اعلامی این شرکت به بورس، سرمایه سایپا بیش از 15 هزار و 624 میلیارد و 385 میلیون تومان بالا رفته است. این شرکت تا پیش از این، کمتر از چهار هزار میلیارد تومان سرمایه ثبتی در بورس داشت که نصف آن کمتر از زیان انباشته اش بود.

حالا اما سرمایه ثبتی سایپایی ها در بورس به بیش از 19 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است، بنابراین این شرکت نیز دیگر ورشکسته محسوب نمی شود.

سایپا نیز مانند ایران خودرو اعلام کرده که بخشي از مبلغ افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي دارائي هاي استهلاک پذير بوده است.

اما هرچند پارس خودرو دیگر خودروساز بزرگ کشور زیرمجموعه سایپا به شمار می رود، اما این شرکت نیز با توجه به زیان انباشته ای که داشت، مشمول ورشکستگی شده بود.

از همین رو سایپا تصمیم گرفت برای خارج کردن پارس خودرو از ورشکستگی، سرمایه این شرکت را از محل خرید بخشی از سهام (سهامی که پارس خودرودر برخی شرکت ها داشت)، افزایش دهد.

بر این اساس، سایپا به عنوان تنها خریدار موجود، در مزایده واگذاری بخشی از سهام پارس خودرو در مگاموتور و سایپایدک، شرکت کرد و مالک این سهام ها شد.

گفته می شود سایپا فعلا پولی بابت خرید سهام پارس خودرو در مگاموتور و سایپایدک، به این شرکت پرداخت نکرده، با این حال به واسطه افزایش سرمایه، هدف اصلی (خروج پارس خودرو از ورشکستگی) حاصل شده است.

در نهایت اگرچه خودروسازان توانسته اند این بار نیز به مدد تجدید ارزیابی از کمند ورشکستگی رها شوند، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به ساختار مالی فعلی آنها و همچنین تداوم سیاست دولتی قیمتگذاری دستوری، تا چند ماه دیگر دوباره برچسب ورشکستگی روی پیشانی شان خواهد خورد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین