پنجشنبه 9 فروردين 1403-12:38 شمسی /3/28/2024 12:38:04 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:10301
  • زمان انتشار:يکشنبه 17 فروردين 1399-21:23
با تصمیم دولت، خودروسازان و قطعه سازان فعال می شوند

با توجه به تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، تعطیلی خطوط تولید خودروسازی و قطعه سازی تمدید نشد و فعالیت در این صنایع باید از سر گرفته شود. در این شرایط، پرسش ایجاست که چگونه می توان احتمال شیوع کرونا در خطوط تولید خودروسازی و قطعه سازی را به حداقل رساند؟
الزامات تولید در عصر کرونا

با وجود همه تلاش ها بابت ادامه تعطیلی موقت صنایع خودرو و قطعه و همچنین هشدارهای بسیار جدی درباره اوجگیری کرونا از خطوط تولید این دو صنعت، در نهایت با تمدید تعطیلات موافقت نشد. حالا خودروسازان و به تبع آنها قطعه سازان چاره ای ندارند جز اینکه به زودی زود تولید را از سر بگیرند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی برخی مسوولان بهداشتی کشور، بهتر آن بود که طرح فاصله گذاری اجتماعی با همان شدت و سختگیری فعلی، کماکان ادامه پیدا می کرد، با این حال اظهارات امروز رییس جمهوری امروز نشان داد کمی از شدت آن کاسته شده است. حسن روحانی تاکید کرد که تولید از ابتدا هم با مانعی مواجه نبوده و در حال حاضر نیز باید ادامه یابد. تفسیر خودروسازان و قطعه سازان از این جمله و کلا تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، ازسرگیری فعالیت است که طبعا چیزی جز این نیز نمی تواند باشد. از همین رو حالا که با تمدید تعطیلی موقت خطوط تولید خودرو و قطعه موافقت نشده، لازم است پروتکل هایی سختگیرانه در این دو صنعت پیاده شود تا جان و سلامتی پرسنل و خانواده های آنها و سایر شهروندان کمتر به خطر بیفتد.

هر دو خودروساز بزرگ کشور البته در اطلاعیه هایی اقدامات انجام شده در راستای مقابله با ویروس کرونا را اعلام کرده اند و برخی قطعه سازان نیز با کمک وزارت بهداشت، غربالگری را در خطوط تولید خود انجام داده اند. اینکه چنین اقداماتی تا چه اندازه می تواند شیوع کرونا در خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان را کاهش دهد، پرسش سختی است که زمان پاسخ آن را خواهد داد. با این حال انجام هر اقدامی که به کاهش احتمال شیوع کرونا در خودروسازی و قطعه سازی کمک کند، لازم است، چه آنکه در غیر این صورت، لطمات جبران ناپذیری گریبان جامعه را خواهد گرفت.

جدا از اقدامات معمول مانند تب سنجی (که ضریب خطای کمی ندارد)، ضدعفونی خطوط تولید، توزیع ماسک و دستکش و ژل و امثال اینها، اقدام اساسی و مهم دیگر، غربالگری مداوم و سختگیرانه و استفاده از حداقل نیروی انسانی است. هرچه نیروهای کمتری به خطوط تولید و سایر بخش های خودروسازی و قطعه سازی فرا خوانده شوند، احتمال شیوع کرونا نیز کاهش پیدا خواهد کرد. به عبارت بهتر، خلوت کردن خطوط تولید و کاستن از تجمع در واحدهای ستادی و پشتیبانی، اقدام بسیار مهمی است که بهتر است در دستور کار خودروسازان و قطعه سازان قرار گیرد. گفته می شود خودروسازی و قطعه سازی روی هم رفته 700 هزار نفر نیروی انسانی دارند که باید محاسبه کرد و دید فعال شدن خطوط تولید با چه تعداد از این نیروها امکانپذیر است و از همان تعداد استفاده شود.

بدون شک در راستای مقابله با کرونا، باز هم اولی تر و بهتر آن است که تولید خودرو و قطعه فعلا و حداقل تا دو سه هفته دیگر آغاز نشود، اما حالا که به دلیل تبعات اقتصادی، اصرار بر تولید است، فعالیت باید با حداقل نیروها صورت گیرد. در نهایت این را نیز نباید فراموش کرد که شروع به کار خودروسازان و قطعه سازان با هر تعداد نیرو، به هر حال خطر بالقوه گسترش شیوع کرونا را در خود دارد و به همین دلیل است که هنوز هم خیلی ها معتقدند تمدید تعطیلی، تصمیم بهتری است.

   


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین