جمعه 31 فروردين 1403-12:15 شمسی /4/19/2024 12:15:44 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:10296
  • زمان انتشار:يکشنبه 17 فروردين 1399-2:13
صنایع خودرو و قطعه احتمالا از هفته آینده فعال می شوند

طبق آنچه از اطلاعیه های اخیر خودروسازان و قطعه سازان بر می آید، گویا آنها قصد دارند طی چند روز آینده تولید را از سر بگیرند، آن هم در حالی که به نظر می رسد قلبا راضی به این اقدام نیستند.  
تولید روی ریل کرونا
طبق آنچه از اطلاعیه های اخیر خودروسازان و قطعه سازان بر می آید، گویا آنها قصد دارند طی چند روز آینده تولید را از سر بگیرند، آن هم در حالی که به نظر می رسد قلبا راضی به این اقدام نیستند. البته این امکان نیز وجود دارد که ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت هایی را فعالیت خطوط تولید خودرو و قطعه (حداقل تا پایان فروردین) در نظر بگیرد.
ایران خودرو و سایپا (و زیرمجموعه اش پارس خودرو) به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین قطعه سازان، در اطلاعیه هایی جداگانه اعلام کردند فعلا با یک سوم نیروهای ستادی و پشتیبانی خود فعالیت خواهند کرد و در ادامه، روال عادی تولید از سر گرفته خواهد شد. 
بر این اساس، ظاهرا این دو خودروساز قصد دارند پروتکل های بهداشتی را در خطوط تولید خود تا پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی (بیستم فروردین) اجرا کنند تا از این راه احتمال شیوع کرونا بین پرسنل خود را به حداقل برسانند. 
به نظر می رسد هر دو خودروساز قصد دارند پس از پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی (که فعلا بیستم فروردین ماه است)، تولید را از سر بگیرند.
از آن سو قطعه سازان نیز با وجود آنکه پیش تر خواستار تعطیلی خطوط تولیدشان تا پایان فروردین (در راستای جلوگیری از شیوع کرونا در بین پرسنل) شده بودند، به تازگی برای ازسرگیری تولید طی هفته آینده، اعلام آمادگی کرده اند. طبق اطلاعیه آنها، شانزدهم تا بیست و دوم فروردین، به پیاده سازی پروتکل های بهداشتی در خطوط تولید اختصاص یافته و پس از آن، فعالیت قطعه سازان از سر گرفته خواهد شد. 
اعلام آمادگی خودروسازان و قطعه سازان اما در شرایطی است که قرار است حسن روحانی رییس جمهوری فردا (هفدهم فروردین) تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا را اعلام کند. 
بر این اساس و طبق گفته روحانی، یکی از دستورات، تبدیل طرح قاصله گذاری اجتماعی به "فاصله گذاری هوشمند" است که شاید به معنای صدور مجوز محدود برای ازسرگیری تولید در برخی صنایع از جمله خودروسازی و قطعه سازی باشد. در این صورت، واحدهای تولیدی خودرو و قطعه کشور، فعالیت جدی و رسمی خود را در سال جدید، از ابتدای هفته آتی از سر خواهند گرفت.
هرچند تنها این قطعه سازان بودند که طی هفته گذشته رسما از نهادهای دولتی خواستند تعطیلی موقت خطوط تولید خودرو و قطعه ادامه پیدا کند، اما به نظر می رسد، این موضوع، موضع خودروسازان نیز بوده است. 
حال اینکه چرا ایران خودرو و سایپا به طور رسمی درخواست تمدید تعطیلی نداده اند، احتمالا با ماهیت دولتی آنها در ارتباط است و مدیران عامل این دو شرکت نخواسته اند خاطر دولت و وزارت صنعت،معدن و تجارت را بیازارند و به نوعی پشت قطعه سازان پنهان شده اند.
هرچه هست، با وجود تداوم طغیان کرونا در کشور و وارد نشدن به فاز کنترل و مهار این بیماری، گویا قرار است از ابتدای هفته آینده، تولید در خودروسازی و قطعه سازی آغاز شود که این موضوع می تواند فاجعه ای بزرگ را به دنبال داشته باشد. 
همان طور که قطعه سازان نیز پیش تر بابت طغیان کرونا از خطوط تولید خودرو و قطعه هشدار داده اند و احتمالا موضع وزارت بهداشت نیز (با توجه به نامه انتقادی وزیر بهداشت به رییس جمهوری درباره اقدامات خودسرانه وزارت صنعت مبنی بر صدور مجوز از سرگیری فعالیت مشاغل و اصناف)، همین است، آغاز تولید در خودروسازی و قطعه سازی، اقدامی پر ریسک و خطرآفرین به شمار می رود.
   
    

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین